Geoblog.pl    vperjed    Podróże    Azja Środkowa    I znowu Karaganda

I znowu Karaganda

Kazachstan
Kazachstan, Karaganda

Dzis na lotnisku w Astanie kupilem bilet powrotny z Almaty do Kijowa. Na 31 pazdziernika. Spotkala mnie przy tym mila niespodzianka. Miesiac temu sprawdzalem cene biletu na tej trasie (ukrainskie linie AeroSvit) i wynosila ok 950 zl. Dzis zaplacilem 33500 tenge czyli 670 zl. To chyba najtanszy sposob zeby dostac sie do centralnej Azji. A juz na pewno zeby z niej wrocic ;)

Na nieszczescie wrocily problemy z samochodem. Do Karagandy dojechalem, ale pozniej niz myslalem i musze tu przenocowac. Z samochodem w koncu dalem sobie rade i jutro o swicie ruszam dalej. A czeka mnie 1100km drogi do Tarazu. Przy okazji sprawdzilo sie twierdzenie, ze w kazdym miescie Kazachstanu mozna znalezc przyzwoity pokoj z lazienka za mniej niz 6000 tenge. Dzis mialem wiecej czasu zeby poszukac sensownego noclegu i znalazlem Hotel Pionier z jedynka za 3600kzt (72zl) . Warunki mocno turystyczne ale wszystko jest, nawet basen, i znakomite polozenie (centrum, 100m od drogi Astana - Almaty).

Skoro jestesmy przy pieniadzach, to srednia miesieczna pensja brutto wg kazachskiego GUS wynosi 72000kzt (1400zl). Rozklad zarobkow jest mocno spolaryzowany, malo kto zarabia ta srednia. Najlepszym pracodawca jest oczywiscie panstwowy KazMunajGaz - srednia wyplata w tym zatrudniajacym ponad 10tys pracownikow molochu jest ponad trzykrotnie wyzsza od krajowej (wyglada na to, ze kazdy musi miec swoj KGHM). W tej chwili w telewizji kazachskiej rozgorzala debata na temat tego, dlaczego w KazMunajGaz zwykli pracownicy biurowi zarabiaja wiecej niz na przyklad dyrektorzy szkol panstwowych. Nasluchalem sie wielu argumentow obu stron, ale wyglada na to, ze zaklad czeka niewielka restrukturyzacja.

Srednia cena m2 w apartamencie w nowej Astanie to ok 3-4tys zl. Czyli dwa razy mniej niz w Warszawie. Mieszkania sa tu troche wieksze -dwupokojowe to zazwyczaj 60-70m2, trzypokojowe 70-90m2. Kiedy przeniesiono stolice do Astany duzo urzednikow dostalo talony na kredyty preferencyjne (naprawde preferencyjne) na dwa mieszkania w Astanie, z czego chetnie skorzystali, liczac na profity z wynajmu. A wynajem mieszkania w stolicy jest bardzo drogi, minimum 1000$/mc za dwupokojowe mieszkanie. I nie chca negocjowac. W rezultanie dzis najlepszy biznes w stolicy to wlasnie wynajem mieszkan. Z powierzchnia biurowa jest troche inaczej bo jak na razie niewiele firm jest zainteresowanych przeprowadzka do Astany.